ENZO ANSELMO FERRARI




Tarikh Kematian :14 Ogos 1988, Modena, Itali

Nama Lahir : Enzo Anselmo Ferrari

Nama Samaran :Old Man

Ketinggian :6 '1 ½ "(1,87 m)


Enzo Ferrari dilahirkan pada 18 Februari, 1898 di Modena, Itali. Bapanya, Alfredo Ferrari mempunyai perniagaan logam. Pada usia 10 tahun Ferrari menyaksikan perlumbaan kereta beberapa Litar di Bologna 1908, dan dia memutuskan untuk menjadi pemandu kereta lumba. Beliau menerima sedikit pendidikan formal, dan dalam mudanya semasa Perang Dunia I di shoeing baghal. Kedua-dua bapanya dan saudara meninggal dunia pada tahun 1916 dan perniagaan keluarga runtuh.

Pada tahun 1918 hampir tidak Ferrari terselamat wabak selesema di seluruh dunia, dan telah dilepaskan. Beliau memohon untuk pekerjaan di Fiat, telah ditolak, dan akhirnya mendapat pekerjaan sebagai pemandu ujian pada pembuat kereta kecil dinamakan CMN (
Costruzioni Meccaniche Nazionali) . Dalam perlumbaan 1919 di Florio Targa dia selesai 9. Dengan bantuan Ugo Sivocci sahabatnya beliau mendapat pekerjaan dengan Alfa Romeo pada tahun 1920, dan membuat kejayaan yang lebih sebagai pemandu perlumbaan. Pada tahun 1923, beliau menang di Litar Sivocci di Ravenna. Di sana dia bertemu dengan juruterbang ace legenda Francesco Baracca yang dibentangkan Ferrari muda dengan lencana perintis Perang Dunia I anaknya. Ia adalah Kuda angkuh pada perisai kuning.

Kemenangan Ferrari terbesar telah memenangi 1924 Coppa Acerbo di Pescara, dengan Alfa Romeo RL Itu dan banyak kaum lebih berjaya dibuat Ferrari nama yang diiktiraf. Pada tahun 1925, Mussolini merampas kerajaan dan menubuhkan rejim totalitarian fasis, yang ditaja nasionalisme agresif sebagai meniru Empayar Rom. Nama pemandu memenangi seperti Ferrari, telah digunakan sebagai satu alat propaganda banyak. Beliau telah dianugerahkan Cavaliere dell'ordine della Corona d 'Italia dan telah dinaikkan pangkat ke pangkat Commendatore. Dalam mata Mussolini Ferrari telah memenangi semua kaum untuk Itali. Pada hakikatnya ia adalah pekerjaan yang hanya Ferrari boleh lakukan.

Terbeban dan tertekan, Ferrari mengalami kerosakan emosi pada tahun 1926 dan berhenti perlumbaan. Beliau menolak tawaran beberapa, termasuk keengganan beliau dari bangsa yang besar dalam kehadiran Mussolini. Dia dihidupkan untuk menetapkan kereta untuk Alfa, tetapi karier adalah kebanyakannya lebih.. Pada tahun 1929, beliau mula Scudera Ferrari, pasukan pemandu perlumbaan dan pembantu teknikal, bekerja untuk Alfa. Ferrari tidak lama lagi membuat tawaran yang serupa dengan Bosch, Pirelli, dan Shell. Pasukannya menyebabkan sensasi selepas 8 kemenangan dalam 22 pertandingan. Dengan sehingga 50 pemandu penuh dan separuh masa, ia adalah pasukan terbesar yang pernah dikumpulkan oleh seorang lelaki.

Bakat penganjur dan pengarah pasukan Ferrari digantikan pelumba. Beliau benar-benar bersara daripada perlumbaan pada tahun 1932, apabila anak pertamanya  dilahirkan bernama Dino. Dalam tahun 1937, beliau berhenti Alfa bawah perjanjian bahawa dia tidak dapat berlumba atau reka bentuk apa-apa di bawah nama beliau selama 4 tahun. Syarikat beliau telah membekalkan bahagian-bahagian auto semasa Perang Dunia II, apabila pengeboman memaksanya untuk berpindah kedai dari Modena Maranello. Selepas Perang Dunia II Ferrari dapat menumpahkan reputasi fasis dicemari beliau. Beliau menumpukan segala usaha pada reka bentuk kereta pertama yang akan membawa namanya.

Pada tahun 1946 Ferrari Tipo125, sebuah kereta 1.5 liter telah dibina dengan kerjasama kawan lama Colombo G.. Tipo125 memasuki 1947 Grand Prix Monaco. Ferrari mengambil bahagian dalam Kejohanan pertama F-1 Dunia pada tahun 1950. Beliau memenangi 1951 F-1 Grand Prix Britain dan menguasai Kejohanan Dunia pada awal tahun 50-an. Beliau juga mempunyai kemenangan perniagaan apabila Lancia berundur, dan syarikat induk ia Fiat bertukar atas kereta semua Lancia untuk Ferrari. F-1-Nya kejayaan pada tahun 1956, 1958, 1961 dan 1964 telah selari dengan kemenangan yang lebih di Mille Miglia dan Le Mans. Jumlah 14 kemenangan di Le Mans termasuk 6 berturut-turut dalam 1960-1965.

Selepas perang ledakan 50-an berakhir untuk Ferrari pada tahun 1956, apabila Dino anaknya meninggal dunia distrofi otot, menyebabkan berakhirnya perkahwinan beliau. Ferrari adalah tertekan dan, mempunyai rakan-rakan yang tidak ramai, berpindah ke sebuah apartmen kecil di kilang. Di sana beliau tinggal dan bekerja 24/7 tanpa bercuti selama bertahun-tahun. Dia memakai cermin mata hitam sebagai upacara untuk menghormati anaknya. Kemahiran pengurusan dan perhatian kepada butir-butir membantu perniagaan melalui penurunan dalam 60-an. Pada tahun 1963, beliau menolak tawaran $ 18 juta untuk syarikat dari Ford. Pada tahun 1965, beliau membenarkan Fiat mempunyai kepentingan kecil dalam Ferrari, dengan peningkatan pegangan mereka kepada 50% pada tahun 1969, dan kepada 90% pada tahun 1988. Ferrari kekal pengarah urusan sehingga tahun 1971, dan berpengaruh sehingga kematiannya pada usia 90 pada 14 Ogos 1988 di Modena, Itali.

Pasukan Scuderia Ferrari memenangi beberapa F-1 kejohanan perlumbaan pemandu Michael Schumacher antara 1999-2004. Nama pengasas syarikat telah diberikan kepada model pengeluaran 2003-2004. Ia telah dibina dengan teknologi F-1: badan gentian karbon, F-1 anjakan transmisi berjujukan, dan cakera brek karbon-seramik. Enzo Ferrari adalah model pertama mempunyai baru V12 kuasa-tumbuhan, yang menjadikan ia terpantas jalan-undang-undang perlumbaan kereta Ferrari pernah dihasilkan. Ia berkongsi platform asas dengan ia berkembar, Maserati MC12, yang kedua-dua kereta jalan dan sebuah kereta lumba GT. Hanya 399 Enzo Ferrari telah dibina dan dijual kepada pelanggan.

Rujukan
http://f1ferrarifan.50webs.com/Profile_Ferrari.htm
http://www.thebiographychannel.co.uk/biographies/enzo-ferrari.html
http://www.imdb.com/name/nm0274060/bio