1.
Faiza Bawumi Sayed Ahmad.
BIODATA
Nama : Faiza Bawumi Sayed Ahmad.
Umur : 69 Tahun
Asal : Mesir
Jawatan : Pengarah Urusan Syarikat Faiza Sdn. Bhd
Pendidikan : Diploma Jahitan
Umur : 69 Tahun
Asal : Mesir
Jawatan : Pengarah Urusan Syarikat Faiza Sdn. Bhd
Pendidikan : Diploma Jahitan
Beliau tidak menyangka pengalamannya
sebagai juruwang di kedai bapanya dahulu telah mendorongnya bergiat serius
sebagai peniaga.Menurut Faiza, kejayaannya sekarang bukan diperolehi dengan
mudah, tetapi setelah mengharungi segala cabaran selama 43 tahun berkecimpung
dalam dunia perniagaan.
Menurut Faiza beliau datang ke
Malaysia pada tahun 1964 kerana mengikut suaminya.Disebabkan sikapnya yang
tidak betah duduk diam, dia mengambil upah menjahit sulaman dan menjual
pelbagai barangan dapur.Faiza kemudian membuat rempah kari di bawah jenama
Bunga Raya dan mengedarkannya di kedai-kedai.
Dengan mempunyai kedai sendiri,
beliau mula belajar mengenali pelbagai jenis beras. Sebelum menjual beras,
beliau terpaksa pergi dari satu kedai ke kedai lain bagi mendapatkan maklum
balas sama ada mereka akan membeli berasnya jika beliau menjualnya.
Atas respons yang positif, Faiza
memohon lesen pemborong beras dan menjual pelbagai jenis beras termasuk ponni,
basmathi, beras wangi serta beras Siam.
Beliau yang mempunyai 200 pekerja
tetap dan lebih 300 pekerja kontrak berkata, dengan penglibatan dalam
penghasilan produk tersebut ia memberi pilihan kepada orang Islam untuk
mendapatkan produk yang bermutu tinggi dan tanpa diragui status halalnya.
Syarikat milik Faiza kini mengedar
lebih 21 jenama beras di negara ini temasuk yang paling dikenali, "Herba
Ponni Taj Mahal" dan anak syarikatnya, iaitu Faiza Marketing Sdn Bhd pula
melibatkan diri dalam mengilang pelbagai jenis rempah termasuk rempah Raja
Kari, rempah Bukhari dan terbaru, rempah rendang.
2. Syairah Binti Shafiee
Nama : Syairah Binti Shafiee
Tarikh Lahir : 5 April 1986
Umur : 21 Tahun
Alamat : No 35,Tingkat Bkt Myk 3,
Taman Bukit Minyak,
14000 Bukit Mertajam, Pulau Pinang
Pendidikan : STPM
Nama Syarikat : Kota Aur Enterprise
Jenis Projek : Telur itik masin
Anak gadis kelahiran Pulau Pinang
yang menggemari bidang perniagaan ini sanggup menghabiskan masa di kawasan
ternakan itik telur masin sepanjang hari. Pada asalnya, projek telur itik masin
ini di asaskan oleh ibu bapa Syairah, namun minat dan semangat ushawan
membuatkan Syairah meneruskan perusahaan milik bapanya walaupun beliau masih
muda.
Projek pemprosesan itik telur masin
ini bermula pada Julai 2003 semasa beliau masih di sekolah menengah lagi.
Minatnya yang mendalam telah memberi semangat kepada beliau untuk menjadi
pengusaha yang berjaya. Walaupun projek ini kebiasaannya dipelopori oleh bangsa
Cina, namun Syairah tidak gentar. Beliau berani menyahut cabaran walaupun pada
mulanya ramai yang meragui kebolehannya serta tidak kurang yang mengejeknya.
Hasil usaha gigih serta bantuan
khidmat nasihat dan pinjaman yang diperolehi dari Bank Pertanian Malaysia, kini
pasaran telur masin sekitar Pulau Pinang berjaya ditembusi oleh syarikat milik
Syairah.
3.MAZNAH HAMID
11. Dato’ Siti Nurhaliza
Usahawan yang dibicara ini Penyanyi No 1 Malaysia, Dato’ Siti Nurhaliza. Pelancaran produk kosmetik dan penjagaan kulit jenamanya sendiri iaitu “SimplySiti” sememangnya mendapat sambutan hangat daripada peminat beliau yang pastinya sangatlah ramai di seluruh negara termasuk di Singapura, Brunei dan Indonesia.
Pelaburan besar telah dibuat untuk menghasilkan produk kecantikan bermutu merangkumi penjagaan kulit SimplySiti C Bright, SimplySiti New Age dan SimplySiti Acne Solution selain Krim Simply 5 yang istimewa. Harapan ahli perniagaan muda ini adalah supaya produk sulung beliau mampu menembusi pasaran negara luar terutama jiran terdekat iaitu Singapura, Brunei dan Indonesia selain Timur Tengah memandangkan ia diiktiraf halal oleh Jakim. Ini penting kerana majoriti bakal pembeli produk ini adalah terdiri daripada golongan orang islam.
Memanfaatkan pengalaman menjadi duta produk kecantikan seperti Maybelline & Pantene, semua produk SimplySiti dipasarkan di lebih 200 rangkaian farmasi Watson seluruh negara dan pasar raya Jusco. Kehadiran suami beliau, Dato’ Khalid sebagai rakan kongsi yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang perniagaan sememangnya membantu menjayakan perniagaan kosmetik beliau.
Mesti ramai yang ingat produk ini hanya sekadar untuk menambah satu lagi punca pendapatan figura terkenal ini. Tak mungkin beliau sendiri memakainya. Betul? Stigma itu salah! Dato’ Siti telah menggunakan dan menguji produk yang diproses ketika R&D dijalankan selama 6 bulan sebelum ianya berjaya dipasarkan kepada orang ramai.
Menggunakan khidmat ahli saintis dari Korea, bahan-bahan yang digunakan dalam produk SimplySiti semuanya berunsurkan bahan-bahan semula jadi seperti ekstrak daun Prunella Vulgaris yang mampu merawat semuala luka dan radang kulit. Sepertimana yang diketahui, Korea merupakan pusat pembikinan dan pembuatan produk kosmetik yang terunggul di dunia, Dato Siti dan pasukannya telah membawa beberapa ahli saintis Korea ke Malaysia untuk mengkaji dan merasai cuaca di sini supaya mereka faham masalah dialami oleh wanita-wanita di Malaysia. Hebat, bukan?
Tetapi ini tidak bermaksud percaturan beliau lancar. Baru-baru ini produk kosmetik SimplySiti dikatakan mengunakan berus bulu babi dalam produknya. Menjawab spekulasi yang mampu menggagalkan perniagaan sekaligus mencemarkan imej baik yang dipelihara beliau, Dato’ Siti menafikan dakwaan tersebut dengan segera. Sejurus selepas itu, dalam masa beberapa hari sahaja, kesemua produk keluaran syarikat tersebut disahkan secara rasmi telah mendapat pengesahan halal daripada Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM) sebelum dipasarkan kepada umum. Alah bisa tegal biasa lah katakan kalau menghadapi dugaan ketika berniaga kan?
Dan seperti yang boleh diagak, jualan produk SimplySiti sangat memberansangkan walaupun baru satu bulan ia dilancarkan. Dato Siti lah katakan, personaliti yang hebat, kareer yang mantap, sudah tentu jualan pun mengkagumkan.
Usahawan ini dikenali sebagai The Iron Lady
atau Wanita Waja.gelaran itu mencerminkan dirinya yang bersikap dinamik dan
berpendirian teguh dalam mempertahankan apa yang beliau usahakan sehingga
mencapai impiannya. Datuk Maznah berpegang pada falsafah “modal utama adalah
diri sendiri”. Beliau benar-benar yakin dorongan dari dalam dapat memacu
individu itu menjadi cemerlang.
Nama Datuk Maznah Hamid bukan sahaja
tersohor sebagai usahawan terkemuka tetapi juga terkenal sebagai penceramah
motivasi. Berasal dari Ayer Hitam, Kedah, beliau dibesarkan oleh neneknya dan
diterapkan dengan pendidikan agama serta diasuh dengan budi pekerti yang baik
sejak kecil. Datuk Maznah adalah wanita Malaysia pertama mengurus syarikat
kawalan keselamatan.
Datuk
Maznah dan uaminya memulakan operasi Securiforce Sdn. Bhd. Pada tahun 1981
beliau menggunakan modal RM5 ribu dan lima orang pengawal bagi memulakan
perniagaannya.Datuk Maznah turut menyandang bebrapa tugas serentak pada waktu
itu. Oleh kerana tiada upaya bagi mengambil ramai pekerja, Datuk Maznah serta
rakan kongsinya iaitu Tuan Haji Shaheen, terpaksa melakukan semua tugas
daripada operasi, bill collector, peronda
dan kadangkala menjadi pengawal apabila pekerja-pekerja mereka bercuti raya
ataupun cuti umum. Beliau belajar erti susah dan pengorbanan dalam dunia
perniagaan. Pengalaman uti membolehkan beliau mencipta dan menjual sistem
kawalan keselamatan.
Pada
peringkat awal, Securiforce Sdn. Bhd. Hanya member khidmat kawalan keselamatan
biasa dan khidmat Cash-In-Transit. Ia
terpaksa bersaing dengan ratusan syarikat kawalan keselamatan yang sudah
bertapak kukuh. Berkt usaha gigih Datuk Maznah yang berterusan, syarikatnya berkembang
maju. Kini ia mempunyai lebih 50 buah cawangan di seluruh Negara, lebih
daripada empat ribu orang pekerja dan dikelilingi ratusan senjata api serta
ratusan buah van kalis peluru.
Bagi
menepati keperluan semasa, Securiforce juga bergiat aktif di peringkat
antarabangsa dengan menubuhkan Securiforce Logistics dan membuka cawangan di
Singapura, Bangkok, China, Korea, Turki dan Jerman. Apa yang menarik mengenai
kejayaan Datuk Maznah adalah semua anak syarikatnya ditubuhkan dan berkembang
maju tanpa sebarang bantuan kewangan daripada pihak bank. Kejayaan ini dikagumi
oleh pelbagai pihak dan lapisan masyarakat. Prinsip kejayaan beliau adalah
modal perniagaan yang sebenarnya adalah dirinya sendiri.
Kumpulan
Securiforce ini menawarkan pelbagai perkhidmatan kawalan keselamatan
professional, antaranya :
1.
Securiforce Logistics Sdn.
Bhd., mengendalika perkhidmatan kargo melalui udara, laut dan darat serta
system gudng dan pengedaran bersepadu.
2.
Securiforce Transport Sdn.
Bhd., menawarkan perkhidmatan kawalan keselamatn secara elektronik seperti
pemasangan kamera CCTV, central monitoring system, electronic card access
system, system kawalan kebakaran dan membekal peralatan-peralatan untuk
institusi pengajian tinggi.
Hasil
daripada kegigihan dan kepintaran beliau menerajui syarikatnya, kini
Securiforce emepunyai beberapa buah anak syarikat yang sedang berkembang maju
dalam bidang hartanah. Antaranya adalah Danau Lumayan, pemaju hartanah di
Bandar Tun Razak, Cheras yang membina kondominium berserta penthouse yang eksklusif.
Oleh kerana minat yang begitu
besar pada pembangunan insan, beliau menubuhkan MMC, Maznah Motivational Centre
yang mengelola seminar-seminar keusahawanan dan pembangunan insane. Sifat
tabah, berani, semangat yang beliau miliki adalah asset utama diri beliau dan
itu yang cuba diterapkan kepada orang ramai melalui seminar Zaro to hero dan
Awaken the pirit of entrepreneurship/intraperneurship. Melalui seminar itu,
beliau ingin membangkitkan dan mnyerapkan semangat keusahawanan ke dalam diri
setiap insan.
Datuk
Maznah Berjaya menerbitkan buku berjudul Motivasi Memburu Kejayaan berdasarkan
pengalaman serta prinsip-prinsip yang menjadi amalan kepada dirinya dalam
usahanya memburu kejayaan. Di dalam bukunya Datuk Maznah berkongsi pelbagai
rahsia kejayaannya. Beliau bercerita tentang prinsip hidup dan pengalamannya
dalam memburu kecemerlangan. Antara kata-kata yang menjadi pendorong semangat
dalam buku itu berbunyi, “Usahlah hanya sekadar menjadi pemerhati kepada
kejayaan orang lain. Rebutlah peluang perniagaan yang sentiasa terbuka luas di
negara kita sendiri.
Datuk
Maznah bergerak aktif dalam pelbagai persatuan, pertubuhan dan dilantik
menjawat beberapa jawatan antaranya :
·
Vice President of the Women
World Entrepreneur Association (FCEM).
·
Ahli Lembaga Pengarah, Golden
Hope Plantations Berhad.
·
Ahli Lembaga Pengarah, Yayasan Sultanah
Bahiyah, Kedah Darul Aman.
·
Pengerusi Danau Lumayan
(peneraju hartanah di Bandar Tun Razak).
·
Felo Adjung, Sekolah
Penbangunan Sosial, Universiti Utara Malaysia.
·
Pengerusi, Ahli Lembaga
Pengarah Uniutama Property Sdn. Bhd. UUM.
·
Ahli Majlis, Kementerian
Pembagunan Usahawan dan Koperasi (MECD).
·
Ahli Majlis, Penasihat Institut
Keusahawanan Negara (INSKEN).
·
Pengerusi Ekonomi & Keusahawanan Wanita Negeri Kedah.
·
Presiden Kehormat Usahawati
& Peniagawati.
Datuk Maznah juga
adalah isteri dan ibu kepada lima orang anak.Keluarga adalah pemangkin utama
kejayaan dan sumber inspirasi beliau. Malah anak-anak dilatih serta ditetapkan
semangat keusahawanan semenjak awal lg. Demikianlah antara symbol kejayaan
beliau sehingga dianggap sebagai model usahawan yang Berjaya dan dikagumi pada
masa kini. Oleh itu, gelaran The Iron
Lady adalah layak untuk beliau.
4. DATO
KHATIJAH AHMAD
KAF Group diasaskan oleh Datuk Khatijah
Ahmad, ahli kewangan yang namannya tersohor bukan sahaja di Malaysia
tetapi di peringkat global. Bidang
kewangan lazimnya dimonopoli kaum lelaki. Namun Datuk Khatijah berjaya membuktikan
kebolehan dan pengaruhnya yang kuat dalam bidang ini. Perkataan KAF adalah
singkatan bagi Khatijah and Family. Syarikat di bawah KAF Group adalah seperti
berikut :
·
KAF Investment Bank Berhad.
·
KAF Seagroatt & Campbell
Securities Sdn. Bhd.
·
KAF Astley & Pearce Sdn.
Bhd.
·
KAF Fund Management Sdn. Bhd.
·
KAF Trustee Berhad.
Datuk Khatijah
dilahirkan pada 1 Disember 1939. Keluarga beliau orang berada dan bapanya
berpegang kuat kepada agama. Namun Encik Ahmad bersikap terbuka dan
menyekolahkan Datuk Khatijah di sebuah sekolah aliran Inggeris. Secara tidak
langsung ini mendedakakn Datuk Khatijah kepada persekitaran lebih luas
berbanding gadis-gadis Melayu yang hidup sezaman belai. Beliau kemudian
melanjutkan pelajaran ke London School of Economics & Polotical Science di
University of London. Pada tahun 1965 beliau memperolehi ijazah dalam bidang
ekonomi.
Sekembalinya ke
tanah air, Datuk Khatijah mula berkhidmat di sector awam. Antaranya di Bank
Negara, FAMA, Lembaga Padi dan Beras Negara. Pada tahun 1973 ketika usia beliau
menjangkau 30-an, Datuk Khdijah mula berasa bosan dengan tugas-tugasnya. Beliau
mengambil keputusan berhenti kerja lagi memulakan perniagaan sendiri. Datuk
Khadijah memulakan perniagaannya dengan tiga orang kakitangan sahaja iaitu
dirinya sendiri, seorang setiausaha dan seorang pembantu. Beliau mencagarkan
rumahnya bagi dijadikan modal perniagaan.
Beberapa
tahun kemudian Datuk Khadijah Berjaya membeli sebuah firma broker saham. Antara
perkhidmatan yang ditawarkan syarikat beliau pada waktu itu adalah menyusun
smeula pinjaman dan mengurus harta. Datuk Khatijah juga menjadi penasihat
kepada syarikat-syarikat korporat. Ketika Malaysia mengalami kegawatan ekonomi
pada tahun 1997 dan 1998, perniagaan usahawan ini mengalami peningkatan besar
ekoran bertambahnya permintaan mengurus kewangan. Kumpulan KAF kini mempunyai
lebih 500 orang kakitangan dan urusniaganya mencecah USD17 bilion setahun.
5. PUAN
SRI DATIN MAZMIN NORDIN
Puan
Sri Datin Mazmin Nordin adalah Pengarah Eksekutif, Halim Mazmin Berhad. Beliau
mengurus firma kapal yang diasaskan bersama suaminya, Tan Sri Dato’ Halim
Mohammad. Mereka berdua menguasai lebih 50 peratus saham dalm Halim Mazmin.
Firm itu tersenarai pada papan utama Bursa Saham Malaysia sejak 2002. Abang
beliau, Mazlan Nordin, turut memiliki ekuiti dalam Halim Mazmin.
Puan
Sri Datin Mazmin adalah bekas murid Sekolah Menengah Convent Kajang. Pada tahun
1970 beliau melanjutkan pelajran di Auckland Technical Institute, new Zeland,
dalam jurusan pengurusan perniagaan. Selepa tamat pengajian, beliau memulakan
kerjayanya pada tahun 1973 di Bousted Shipping Agencies, cawangan Port Kelang.
Kemudian pada tahun 1982, Puan Sri Datin Mazmin menyertai suaminya di Halim
Mazmin.
Sejak
sekian lama, sector kapal di Negara ini dimonopoli oleh pengendali kapal asing.
Hanya 15 peratus freight iaitu barang yang diangkut menggunakan kapal daripada
pelabuhan-pelabuhan di Malaysia dibawa dengan kapal yang dimiliki rakyat
tempatan, manakala 85 peratus diangkut oleh kapal-kapal milik syarikat
antarabangsa. Antaranya seperti Nepture Orient Lina (Singapura), P&O
Nedlloyd, Evergreen (Taiwan), Orient Overseas Line (Hong Kong) dan Maersk.
Halim
Mazmin adalah antara firma yang mengendali dan memiliki kapal swasta yang
terbesar di Malaysia. Ia memiliki Sembilan buah kapal, termasuk kapal tangki
dan kapal kontena, dengan kapasiti muatan lebih 300,000 dwt (deadweight ton).
Kapal-kapal
Halim Mazmin yang membawa bendera Malaysia mengendali kargo pukal kering
seperti beras, gandum, baja dan besi. Antara perkhidmatan lain adalah
mengangkut produk petroleum Petronas dan Shell dari pusat-pusat penapisan ke
pelabuhan-pelabuhan tempatan.
Sebagai
nama besar dalam industry maritime, senarai pelanggan Halim Mazmin terdiri
daripada syarikat-syarikat ternama. Kualiti perkhidmatan dan hubungan baik dengan
pihak pelanggan membolehkan firma itu mendapat kontrak sewa jangka panjang bagi
empat buah kapalnya. Bahkan reputasinya yang baik terjalin hubungan niaga
dengan syarikat-syarikat kapal antarabangsa. Halim Mazmin juga menawarkan
latihan maritime kepada lepasan sekolah dan university bagi menjadi pegawai dan
kapten kapal.
Halim
Mazmin memiliki beberapa anak syarikat yang mengendalikan pelbagai perkhidmatan
berkaitan kapal seperti mengurus logistic, broker kapal, sewa kapal, agensi
untuk kapal-kapal tnagki minyak dan sebagainya. Dua orang anak Puan Sri Datin
Mazmin, Mariana Halim dan Hisham Halim, turut terlibat dalam mengurus anak
syarikat seperti berikut :
1.
AHS Marine Sdn. Bhd.
2.
Meridian Shipping Sdn. Bhd.
3.
OHM Tankers SDN. Bhd.
4.
Colville Shipping Sdn. Bhd.
5.
Colorado Shipping Sdn. Bhd.
6.
Prima Ship Brokers Sdn. Bhd.
7.
Prima Ship Management Sdn. Bhd.
Ketika kemelesetan
ekonomi melanda seluruh dunia pada hujung tahun 1990-an, banyak syarikat kapal
menghadapi masalah kewangan. Bagaimanapun, Halim Mazmin Berhad Berjaya melepasi
tempoh ujian itu dan bertahan sehingga ke hari ini.
6. DATO’
DR. ZAHRAH KADIR
Memperoleh latar
belakang dalam bidang kimia, Dato’ Dr. Zahrah Kkadir menerajui dua buah
syarikat berasaskan plastic dan herba. Wanita yang berasal dari Pontian, Johor
ini adalah anak kedua dalam keluarganya. Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana
muda sains (Kimia) dari Universiti Malaya dan Doktor Falsafah (PhD) dalam
bidang yang sama dari Universiti Durham, United Kingdom. Sebelum menjadi
usahawan, Dr. Zahrah bertugas sebagai Pegawai Penyelidik selama satu dekad di
Institut Kaji Selidik Nuklear Malaysia (MINT).
Sebagai
ketua dalam kumpulan kesan sinaran ke atas polimer di unit tenaga nuklear,
antara tugas Dr. Zahrah adalah memberi nasihat kepada usahawan tentang menggunakan
plastik sebagai teknologi baru dalam industri. Melalui penglibatannya itu
beliau sendiri mendorong supaya menceburi bidang perniagaan.Dr. Zahrah kemudian
mengambil risiko meniggalkan kerjayanya. Usaha beliau dalam perniagaan bermula
dari bawah dengan menyertai program latihan usahawan di Perbadanan Usahawan
Nasional Berhad, Malaysia dan mempelajari kaedah membuat produk, system kilang
serta mengurus kewangan syarikat.
Dr.
Zahrah menubuhkan B&Z Plastic Industry Sdn. Bhd. Pada bulan Disember, 1993.
Beliau memulakan operasi perniagaannya di Seri Kembagan Indutrial Park,
Selangor. B&Z adalah gabungan pangkal nama beliau dan suaminya, Dr. Bajuri
Kadmin. Dr. Bajuri pada mulanya sekadar menyokong usaha isterinya dari
belakang, namun setahun kemudian mengambil keputusan meninggalkan kerjaya
beliau dan menyertai perniagaan keluarga itu.
Produk
awal yang dikeluarkan syarikat ini adalah rain gutter atau palong air hujan.
Dr. Zahrah mencipta produk itu daripada plastic uPVC atau vinyl polimer bagi
menggantikan polang air hujan yang dahulu diperbuat daripada zink. Produk
ciptaannya yang berjenama Monsoon terbukti lebih berkualiti dan rekabentuknya
dapat diubahsuaikan. Produk itu juga diiktiraf dan menerima anugerah daripada
pihak MITI.
Dr.
Zahrah sangat menitikberatkan kualiti dan membuat kaji selidik secara
berterusan. Selepas rain gutter, beliau beralih kepada produk-produk lain
seperti paip uPVC bagi kegunaan telekomunikasi dan kabel slab bagi kegunaan
tenaga elektrik. Syarikatnya berkembang pesat dan kini beroperasi di premis
seluas tiga ekar di Kuala Sleangor Industrial Park selain mempunyai pejabat
pemasaran di Wisma B&Z, Shah Alam.
Dr.
Zahrah Berjaya mempertahankan syarikatnya ketika Negara melalui kegawatan
ekonomi pada tahun 1997 dan 1998 dahulu. Bagi beliau pengajaran penting
daripada peristiwa itu adalah perlunya mempelbagaikan perniagaan. Pada tahun
1999, Dr. Zahrah menubuhan syarikat keduanya, Merlang Herbal Industries Sdn.
Bhd. Yang menghasilkan produk kecantikan dan kesihatan berasaskan herba. Produk
berjenama Merlang ini mendapat sambutan baik kerana syarikatnya memiliki Sijil
Amalan Pengilang Baik (GMP) daripada Biro Pengawal Farmaseutikal Kebangsaan,
Kementerian Kesihatan Malaysia.
Langkah
lain mempelbagaikan perniagaannya adalah menceburi bidang runcit. Dr. Zahrah
menubuhkan B&Z Hardware Centre bagi memasarkan produk-produk plastiknya.
Beliau juga menubuhkan Pusat Rawatan Kecantikan MErlang dan Merlang Network
Sdn. Bhd. Bagi mempromosian produk herbanya melalui system multilevel marketing
(MLM).
Dr.
Zahrah bukan sahaja produktif dalam perniagaan tetapi juga dalam pertubuhan
bukan kerajaan (NGO). Beliau turut terlibat dalam pelbagai program anjuran
kerajaan negeri Selangor bagi membantu para usahawan baru. Sesungguhnya wanita
ini wajar dijadikan model dan mentor oleh golongan usahawan khasnya kaum
wanita. Renungilah sebahagian daripada falsafah hidup Dr. Zahrah yang terbukti
membawa keberkatan dan kejayaan besar dalam hidupnya :
1.
Peranan para pekerja sama
pentingnya dengan pihak majikan dalam menentukan turun naik syarikat. Oleh itu,
kebajikan para pekerja perlu sentiasa dijaga.
2.
Ksihatan diri adalah factor
penting dan perlu diutamakan walaupun sesibuk mana individu itu dalam
kerjayanya.
3.
Pegangan agama adalah tunjang
utama dalam hidup. Hubungan insane dengan penciptanya tidak boleh sekali-kali
diabaikan.
4.
Rahsia kejayaan wanita bermula
dengan menyempurnakan tanggungajawabnya yang utama sebagai isteri dan ibu.
7. DATIN
SHARIFAH ANISAH TAN SRI DATO’ SYED AGIL BARAKBAH
Nama
Datin Sharifah Anisah sangat sinonim dengan Nona Roguy. Ia jenama produk
kesihatan terkenal berasaskan herb dan berkonsep tradisional. Beliau adalah
pengasas dan Pengerusi Kumpulan Syarikat Nona Roguy bermaksud “bebas daripada
penyakit” dalam bahasa Sanskrit. Keluarga Datin Anisah yang berasal dari Kedah
mewarisi kaedah menjaga kesihatan tradisional yang diamalkan secara turun-
temurun sejak zaman moyang beliau, Sharifah Alawiyah Barakbah.
Anak
kepada bekas hakim ini pada awalnya adalah pelukis. Datin Anisah berkelulusan
inazah sarjana muda dari Royal Academy of Fine Arts di Murich, Jerman. Kerana
minatnya yag tinggi dalam perubatan herba, beliau berusaha mendalami bidang
itu. Penglibatan Datin Anisah bermula pada pertengahan tahun 1960-an di atas
permintaan teman-teman yang meerlukan bantuannya. Perawatan tradisional yang
beliau amalkan terbukti dapat mengubati sebahagian daripada penyakit yang tidak
dapat dirawat dengan cara perubatan moden.
Selain
mengeluarkan pelbagai produk kesihatan, Nona Roguy juga menyediakan khidmat
merawat pengantin, menjaga diri selepas bersalin, rawatan pelbagai masalah
sakit puan seperti ketumbuhan fibroid,
ketidakseimbangan hormone, sakit meroyan dan banyak lagi. Pada tahun 1983,
Datin Anisah membuka pusat rawatan di Ampang dengan jenama Sari Rapi. Di pusat
itu beliau menawarkan rwatan medic spa (spa perubatan) dan wellness spa (spa
kesihatan). Rawatan yang disediakan disokong dengan khidmat perunding kesihatan
yang terlatih. Datin Anisah juga memperkenalkan jamu Melayu kepada para
pelanggannya yang terdiri daripada berbilang kaum. Pada tahun 1990 Datin Anisah
berpindah ke Damansara dan membuka pusat rawatan yang lebih besar. Pada tahun
1995 pula, gedung herba Nona Roguy dibuka di Bangsa Baru.
Kumpulan
Syarikat Nona Roguy yang ditubuhkan pada tahun 1993 menjalankan aktiviti
pemasaran dan rawatan. Pengeluaran produk pula dijalankan di kilang mereka,
Mustajab Industries, di Kawasan Perindustrian Mergong, Alor Setar, Kedah. Kakak
Datin Anisah, Puan Hajjah Sharifah Rogayah Barakbah adalah Pengarah Penyelidikan
dan Pembangunan yang bertanggungjawab menetukan kualiti pengeluaran produk di
kilang itu.
Pusat
rawatan Nona Roguy di pilih sebagai model spa Melayu oleh Kementerian Kesihatan
Malaysia dan kerap kali dilawati pegawai-pegawai kesihatan dari pelbagai organisasi
termasuk WHO. Adalah dibanggakan juga, Datin Anisah Berjaya menonjolkan
kegemilangan spa Melayu di peringkat antarabangsa. Selain menyediakan spa
tradisional Melayu di hotel bertaraf lima bintang di Malaysia seperti The
Pangkor Island Resorts, The Tanjong Jara Resorts, dan The Ritz-Carlton, Kuala
Lumpur, beliau juga diundang mengadakan promosi seni spa Melayu di The Horrods,
London sebanyak dua kali pada tahun 2005 dan 2006.
Datin
Anisah bermin at dalam merungkai rahsia perubatan Melayu dalam konteks sains
dan teknologi. Beliau banyak membaca dan mengkaji bagi mendapatkan maklumat dan
perbandingan antara perubatan tradisional dan perubatan moden. Atas usaha itu,
beliau sering disebut sebagai jambatan terakhir bagi menghubungi falsafah dan
prinsip perubatan tradisional dengan dunia perubatan moden.
Dengan
pengetahuan beliau yang mendalam dalam perubatan herba, Datin Anisah selalu
diundang member syarahan di university dan hospital. Beliau juga dilantik
sebagai pakar rujuk bagi bidang peubatan herba dan rawatan tradisional di dalam
dan luar Negara, selain menjadi anggota panel kepada beberapa kementerian
termasuk Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pengajian Tinggi, Malaysia bagi
menyediakan dan mebangunkan standard dan kurikulum yang sesuai bagi pembelajaran
bidang perubatan tradisional dan komplementari.
Produk
keluaran Nona Roguy dipasarkan kepada para pelanggan menerusi system jualan
langsung. Kini terdapat lebih 150 stokis Nona Roguy di seluruh Negara. Selain
pasaran tempatan, produk Nona Roguy juga dieksport ke luar Negara. Jenama Nona
Roguy juga mendapat pengiktirafan antarabangsa apabila diberi anugerah
SUPERBRANDS pada tahun 2005 dan anugerah Commercial Prestige dari Rome, Italy
daripada segi kecemerlangan perkilangan.
Datin
Anisah membuat sumbagan yang besar kepada dunia perubatan herba dan melonjakkan
imej industri itu di peringkat antarabangsa. Beliau dilantik sebagai Timbalan
Presiden, Persatuan Industri Sederhana dan Kecil, Malaysia dan juga Naib
Presiden, Persekutuan Perubatan Tradisional Melayu Malaysia (PUTRAMAS).
Datin
Anisah juga berjaya memperkenalkan kembali istilah dan konsep asli yang
mencerminkan keindahan dan kegemilangan seni perubatan dan rawatan Melayu. Ini
termasuk mengemukakan kembali nama bahagian anatomi Melayu yang asal yang
sekian lama diabai dan dilupai oleh masyarakat Melayu moden, seperti nama
sebenar jamu dalam masyarakat Melayu zaman dahulu iaitu ramu dan bukannya jamu
(pinjaman daripada Indonesia).
Dalam
usaha menbudayakan aktiviti penulisan berkenaan seni perubatan tradisional
Melayu, Datin Anisah mula membukukan pengalaman dan pengetahuan beliau. Terbaru
Datin Anisah menghasilkan sebuah buku bertajuk Ensiklopedia Perbidanan Melayu.
Buku itu menghimpunkan segala petua dan amalan perubatan Melayu untuk panduan
generasi baru. Impian Datin Anisah adalah ingin melihat ilu perubatan Melayu
diamalkan sepanjang zaman oleh masyarakat di Malaysia dan di peringkat
antarabangsa.
Dengan
visi menjadikan perubatan Melayu sebagai satu system perubatan dan rawatan yang
diiktiraf di seluruh dunia, Datin Anisah berharap Nona Roguy dapat menjadi
antara jenama berpengaruh dalam industri herba dunia menjelang 2010.
8. DATO’
DR. JANNIE TAY
Dato’
Dr. Jannie Tay adalah Timbalan Pengerusi, The Hour Glass Limited. Syarikat ini
memiliki rangkaian butik yang memasarkan pelbagai jam tangan berjenama terkenal
buatan Swiss. The Hour Glass diasaskan oleh Dr. Jannie dan suaminya bersama
Metro Holdings di Singapura pada tahun 1979. Butik The Hour Glass kini terdapt
di Malaysia, Hong Kong , Taipei, Australia, Indonesia, Thailand dan Jepun.
Dr.
Jannie Tay dilahirkan di Ipoh dengan nama asalnya, Chan Siew Lee. Beliau adalah
anak sulung daripada tujuh orang adik-beradik. Dibesarkan di sebuah kedai ubat
milik datuknya, beliau mendapat pendedahan awal dalam perniagaan ketika
mengikut bapanya menguruskan perniagaan ubat keluarga mereka. Ketika berusia 17
tahun, Dr. Jannie dihantar belajar ke Moreland High School di Melbourne.
Setahun kemudian bapanya meninggal dunia. Beliau kemudian membawa ahli
keluarganya berpindah ke Australia dan meneruskan pengajian di sana.
Pada
tahun 1968 Dr. Jannie memperolehi ijazah sarjana muda dalam bidang fisiologi.
Beliau melanjutkan pelajarannya ke peringkat sarjana dalam bidang farmakologi
iaitu kajian tentang tindak balas ubat. Pada tahun 1969 Dr. Jannie bertemu
jodoh dengan suaminya yang ketika itu sedang mengambbil PhD di Australia.
Apabila mereka kembali ke Singapura pada tahun 1971, Dr. Jannie bertugas
sebagai pensyarah di Universiti Singapura.
Kerjaya
beliau berubah pada tahun 1973, apabila suaminya melanjutkan peljaran semula
dalm bidang perubatan. Dr. Jannie beralih tugas menjadi jurujual di Lee Chay
& Company, sebuah syarikat jam tangan milik keluarga suaminya. Beberapa
tahun kemudian dia menguruskan cawangan syarikat itu di Colombo Court. Dr.
Jannie menyimpan impian bagi memiliki butik jam tangannya sendiri. Impian itu tercapai
pada tahun 1979 apabila beliau dan suaminya membuka The hour Glass, kedai
mereka yang pertama di Lucky Plaza. Perniagaan itu Berjaya dan berkembang
daripda satu kedai menjadi Sembilan buah kedai. Rangkaian butik yang mula
bertapak di Singapura itu kemudian dibuka di beberapa negara lain.
Pada
tahun 1987, Dr. Jannie menceburi perniagaan baru dalam bidang hartanah di
Golden Coast, Australia. Selama beberapa tahun, beliau membangunkan Oyster Cove
iaitu projek pembangunan hotel, pusat peranginan, perumahan dan pusat
perniagaan. Pada tahun 2004, minat Dr. Jannie beralih kepada bidang makanan
kesihatan dan beliau mula mengkaji cendawan lingzhi bersama pakar-pakar dari
Negara Chin. Dengan latar belakang akademiknya dalam bidang farmakologi, Dr.
Jannie dengan penuh yain menceburi perniagaan baru itu dan membuka sebuah
syarikat nutraseutikal, Scientific Tradition Pte. Ltd.
Sehingga
kiniDr. Jannie masih aktif dalam pelbagai perniagaan lain seperti restoran,
koleksi seni dan antic. Selain suaminya, Dr. Henry Tay selaku pengerusi
eksekutif, anak mereka, Michea Tay, turut menguruskan The Hour Glass . Dr.
Jannie yang berjaya mencapai impiannya satu demi satu berpegang kuat kepada
sikap positif dan yakin kepada diri sendiri. Bagi memajukan dirinya, beliau
tidak pernah berhenti belajar perkara-perkara baru di samping mengambil iktibar
daripada kesilapan-kesilapan lalu yang pernah dilakukan.
Sepanjang
membina perniagaannya Dr. Jannie pernah melalui saat-saat getir dan ujian
berat. Antaranya ketika baru menubuhkan The Hour Glass, anank beliau, Michelle
yang pada masa itu beusia lapan tahun meninggal dunia. Tidak lama kemudian
anaknya, Sabrina dilahirkan dengan pelbagai masalah kesihatan, antaranya
rubella, mempunyai rekahan di langit-langit
di dalam mulut dan jantung berlubang. Kekuatan minda dan sikap optimis
Dr. Jannie menjadi pendorong dirinya supaya meneruskan kehidupan beliau dengan
tabah.
Kisah
kehidupan Dr. Jannie ditulis Wong Wan Ling. Buku bertajuk Time To Live : Jannie
Tay’s Journey itu deterbitkan pada tahun 2002. Kini ada usia 60-an, beliau
banyak melakukan kerja-kerja amal. Dr. Jannie yang tinggal bersebelahan rumah
dengan anak-anak gemar menghbiskan masa bersama cucu-cucunya.
9. DATO’
FARAH KHAN
Dato’
Farah Khan adalah ikon fesyen bagi golongan elit dan par penggemar barangan
mewah di Malaysia. Beliau adalah presiden dan pengasas bersama empayar Melium
Group. Melium memasarkan pakaian, kasut, beg dan akseori berjenama seperti
Aigner, Coke Haan, Tod’s, Huog Boss, Christian Lacroix, Ermenegildo Zegna,
Emilio Pucci, Just Cavalli, D & G, GF Ferre, C’N’C’, Osh Kosah, Liz
Clairboxne, Galliano, Stuart Weitzman dan Mauboussin.
Dato’
Farah berasal dari Singapura tetapi sudahlama menjadi penduduk tetap Malaysia.
Bapanya adalah pemborong berlian yang mengetuai persatuan pedagang-pedagang
berlian di Singapura. Sejak kecil Dato’ Farah terdedah kepada suasana
perniagaan. Pedagang-pedagang berlian dari merata dunia dating berurusan dengan
ayahnya di rumah mereka. Ibu Dato’ Farah pula memiliki kedai jahit yang banyak
menggunakan fabric berjenamaseperti Versace dan Yves Saint Laurent. Beliau
kreatif dan suka membuat kostum untuk anak-anaknya. Contohnya bagi parti hari
jadi bertema rama-rama, ibu Dato’ Farah membuat kostum rama-rama untuk beliau
dan adik-beradiknya. Selain sukakan fesyen, ibunya meminati barangan berjenama
seperti Pucci dan Gucci.
Membesar
dalam persekitaran feyen dan mendapat perhatian istimewa, Dato’ Farah secara
tidak langsung turut menggemari semua itu. Semasa kecil beliau gemar mereka
pakaian anak-anak patung Barbie menggunakan kain-kain perca daripada kedai
jahit ibunya. Beliau pernah menyertai pertandingan mereka pakaian semasa
berusia 16 tahun dan memenangi hadiah utama. Bagi Dato’ Farah fesyen, stil dan
kecantikan dapat meningkatkan keyakinan diri individu.
Bermula
dengan membuka butik The Link di Singapura pada tahun 1976, diikuti dengan Le
Salon di Malaysia, Dato’ Farah kemudian menubuhkan Melium pada tahun 1989. Pada
tahun 1999, Melium melancarkan jenama Aseana yng membawa tema etnik Asia.
Galeri Aseana di Suria KLCC memasarkan pelbagai koleksi antaranya Tom Abang
Saufi, Rizalman, Milo’s, Ghea, Antik Batik dan jenama Dato’ Farah sendiri,
FARAHKHAN. Sebahagian daripada pelanggan yang mengunjugi butik-butik beliau
adalah pelancong luar negara.
Selain
dikenali dengan perniagaan butik, Dato’ Farah adalah orang terawal membawa
budaya kafe di Malaysia. Beliau dan suaminya, Akhbar Khan, Adalah pemegang
francais Dome dari Australia. Rangkaian kafe itu memulakan operasinya di
Malaysia pada tahun 1996.
Kini
Melium Group mempunyai lebih 700 orang kakitangan. Sebagai presiden, dato’
Farah mengamalkan sikap tegas tetapi berhemah. Beliau mementingkan hasil kerja
bermutu dan mahukan tenaga cekap dalam pasukan petugasnya.
Kakitangan-kakitangan beliau dihantar menghadiri acara-acara fesyen di luar
negara supaya terdedah pada perkembagan fesyen dan trend di peringkat global.
Anak
perempuan Dato’ Farah bertugas sebagai pembeli dan pengurus jenama untuk Hugo
Boss di Melium sedang dipersiapkan bagi mengikuti jejak langkah beliau. Namun
bagi Dto’ Farah, anaknya sendiri pun terpaksa bermula dari bawah kerana kerusi
presiden syarikat itu tidak dapat diduduki secara automatic melainkan
penyandangnya sudah cukup berkebolehan.
10. DATIN
MINA CHEAH FOONG
Anda
mungkin salah seorang penggemar berangan The Body Shop, tetapi tahukah anda
siapa yang membawa jenama itu ke Malaysia? Datin Mina Cheah Foong adalah orang
yang bertanggungjawab membawa francais itu ke Malaysia. The Body Shop adalah
rangkaian kedai menjual produk kosmetik dan pengjagaan diri seperti barangan
mandian, spa dan wangian. Ia diasaskan oleh Dame Anita Roddick di England pada
tahun 1976. Kini terdapat lebih dua ribu kedai The Body Shop di seluruh dunia
dengan lebih 77 juta orang pengguna.
Datin
Mina berasal dari Ipoh, Perak. Pada usia 17 tahun beliau dihantar oleh ayahnya
ke United Kingdom bagi belajar di sebuah sekolah di Belfast, Ireland. Beliau
kemudian menyambung oelajaran dalam jurusan system engineering di University of
Leeds, London. Dtin Mina bercita-cta menyertai NASA selepas beliau tamat
belajar. Ketika tinggal di England, setiap hujung mingu Datin Mina pergi ke
Convent Garden di London. Di situ trdapat sebuah kedai The Body Shop. Beliau
sering mengunjungi kedai itu bagi membeli barangan sendiri dan untuk
teman-temannya. Beliau bukan saja meminati pelbagai produk yang ada di sana
malah menyukai segala aktiviti kempen
yang dianjurkan The Body Shop.
Apabila
pulang ke Malaysia, Datin Mina masih terus memesan barangan The Body Shop
daripada rakan-rakannyayang berkunjung ke London. Kerana minatnya yang
mendalam, beliau merancang dan berusaha membawa produk The Body hop ke
Malaysia. Datin Mina akhirnya berjaya mendapat hak francais bagi mengedar dan
menjual barangan The Body Shop melalui syarikatnya, Rampai Niaga Sdn. Bhd.
Kedai pertamanya dibuka pada 8 Disemder 1984 di Yow Chuan Plaza, Kuala Lumpur.
Pada
masa itu, Datin Mina belum mempunyai pengalaman menjalankan perniagaannya.
Perniagaan The Body Shop dimulakan bersama rakan kongsinya, Mariam Tun
Sulaiman. Wanita itu adalah isteri kepada rakan suaminya. Puan Mariam pada
waktu itu adalah usahawan Amway yang berjaya. Di kedai mereka, Datin Mina
menguruskan aktiviti dagangan manakala Puan Mariam menguruskan hal ehwal
perhubungan awam. Perniagaan mereka berkembang dengan pesat. Selepas menjadi
rakan kongsi selama 10 tahun, Puan Mariam menjual semua saham miliknya dalam
Rampai Niaga. Datuk Simon, suami Datin Mina mengambil alih saham-saham Puan
Mariam itu.
Kemajuan
The Body Shop yang terus meningkat tahun demi tahun adalah perkara yang di luar dugaan Datin Mina dan suaminya. Selepas
18 tahun berlalu, mereka berasa perniagaan itu terllu besar dan tidak tahu ke
mana hala tuju hendak dibawa perniagaan itu seterusnya. AKhirnya beliau dan
suami mengambil keputusan supaya menjual saham-saham mereka dengan nilai RM78
juta. Syarikat yang mengambil alih The Body Shop adalah Kejora Harta Berhad.
Walaupun sudah menjual saham-sahamnya, Datin Mina masih meneruskan kontrak
mengurus kedai-kedai The Body Shop yang beliau kendalikan.Waktu itu baru beliau
terfikir supaya mengembangkan perniagaan The Body Shop ke rantau Asia Tenggara.
Namun syarikat itu bukan miliknya lagi. Kini beliau dan suami berusaha membeli
semula saham-saham syarikat itu di pasarn bursa.
Seleas
lebih 20 tahun terlibat dalam industri peruncitan, Datin Mina mnyedari
sebahagian besar daripada para pelanggan tiada banyak masa pergi membeli belah.
Maka diperkenalkan konsep baru iaitu The Body Shop at Home, produk-produk
dijual melalui system parti seperti dilakukan syarikat Tupperware. Lain-lain
strategi baru yang dilakukan adalah jualan secara on-line dan melalui katalog
seperti dilakukan pihak Avon. Dengan gabungan L’Oreal dan The Body Shop di
United Kingdom, jenama The Body Shop dijangka menjadi lebih stabil dan kukuh.
Di
samping menguruskan The Body Shop, Datin Mina membuka tiga buah kedai kasut
berjenama Vincci di Sydney, Australia. Tujuan asal beliau membuka perniagaan
itu adalah supaya dapat selalu berada di samping anak lelakinya yang dijangka
akan melanjutkan pelajaran di sana. Namun anak beliau menyambung pelajaran di
Melbourne bukan di Sydney. Perniagaan kedai kasut Vincci itu juga mendapat
sambutan baik daripada pihak pelanggan.
Di
samping bergiat dalam perniagaan, Datin Mina banyak menceburkan diri dalam
aktiviti dan kempen amal. Sebagai Presiden Malaysian Business Coalition on AIDS
Society (MBCA) beliau mengumpul dana bagi membantu mangsa-mangsa AIDS, di
samping meningkatkan kesedaran mayarakat tentang penyakit itu. Menerusi The
Body Shop, beliau berkempen menangani isu keganasan wanita, khasnya terhadap
kanak-kanak dan isu penderaan. Kempen-kempen itu membuktikan The Body Shop
menghargai pelanggannya yang 90 peratu terdiri daripada golongan wanita.
11. DATIN
PADUKA SITI SA’ADIAH SHEIKH BAKIR
Datin
Paduka Siti Sa’adiah Sheikh Bakir adalah Pengarah Urusan, Kumpulan Perubatan
Jhor Berhad (KPJ Healthcare Berhad). Meskipun bukan doctor, wanita yang berasal
dari Mersing, Johor itu adalah orang nombor dua terpenting dalam organisasi
besar itu. KPJ Healthcare Berhad berjaya membangunkan 17 buah hospital swasta
di seluruh Negara, dua buah di Indonesia dan sebuah lagi di Bangladesh.
Perjalanan
karier Datin Paduka Siti Sa’adiah bermula pada tahun 1974. Selepas menamatkan
pengajian dalam bidang ekonomi di Universiti Malaya, beliau menyertai Johor
Corporation Berhad (JCorp) yang ketika
itu dikenali sebagai Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor (PKENJ). Beliau
bertugas di Bahagian Prisihatin sejak 1978 dan mula menyandang jawatan Ketua
EKsekutif, KPJ Sdn. Bhd. Sejak 1989.Pengalaman Datin Paduka Siti Sa’adiah dalam
menguruskan hospital bermula dengan pembinaan Johore Specialist Hospital.
Datin
Paduka Siti Sa’adiah minat membaca, suka berkongsi pengetahuan dan rajin
menambah ilmu. Beliau rajin berbincang dengan pra pegawainya sebelum membuat
keputusan selain mengamalkan sikap telus. KPJ Berhad berkembang pesat. Syarikat
itu memiliki asset bernilai lebih RM800 juta. Keuntungan sebelum cukainya
mencecah RM32.5 juta menerusi pendapatan hampir RM500 juta.
Antara
hospital lain yang dikendalikan KPJ Berhad adalah Damansara Specialist Hospital
dan Ampang Puteri Specialist Hospital. Di luar Negara, ia mengendalikan
beberapa hospital lagi seperti United Hospital di Bangladesh, RS Selasih di
Sumatera serta RS Medika Permata Hijau dan
RS Bumi Serpong Damai di Jakarta.
RS Bumi Serpong Damai di Jakarta.
Usahawan yang dibicara ini Penyanyi No 1 Malaysia, Dato’ Siti Nurhaliza. Pelancaran produk kosmetik dan penjagaan kulit jenamanya sendiri iaitu “SimplySiti” sememangnya mendapat sambutan hangat daripada peminat beliau yang pastinya sangatlah ramai di seluruh negara termasuk di Singapura, Brunei dan Indonesia.
Pelaburan besar telah dibuat untuk menghasilkan produk kecantikan bermutu merangkumi penjagaan kulit SimplySiti C Bright, SimplySiti New Age dan SimplySiti Acne Solution selain Krim Simply 5 yang istimewa. Harapan ahli perniagaan muda ini adalah supaya produk sulung beliau mampu menembusi pasaran negara luar terutama jiran terdekat iaitu Singapura, Brunei dan Indonesia selain Timur Tengah memandangkan ia diiktiraf halal oleh Jakim. Ini penting kerana majoriti bakal pembeli produk ini adalah terdiri daripada golongan orang islam.
Memanfaatkan pengalaman menjadi duta produk kecantikan seperti Maybelline & Pantene, semua produk SimplySiti dipasarkan di lebih 200 rangkaian farmasi Watson seluruh negara dan pasar raya Jusco. Kehadiran suami beliau, Dato’ Khalid sebagai rakan kongsi yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang perniagaan sememangnya membantu menjayakan perniagaan kosmetik beliau.
Mesti ramai yang ingat produk ini hanya sekadar untuk menambah satu lagi punca pendapatan figura terkenal ini. Tak mungkin beliau sendiri memakainya. Betul? Stigma itu salah! Dato’ Siti telah menggunakan dan menguji produk yang diproses ketika R&D dijalankan selama 6 bulan sebelum ianya berjaya dipasarkan kepada orang ramai.
Menggunakan khidmat ahli saintis dari Korea, bahan-bahan yang digunakan dalam produk SimplySiti semuanya berunsurkan bahan-bahan semula jadi seperti ekstrak daun Prunella Vulgaris yang mampu merawat semuala luka dan radang kulit. Sepertimana yang diketahui, Korea merupakan pusat pembikinan dan pembuatan produk kosmetik yang terunggul di dunia, Dato Siti dan pasukannya telah membawa beberapa ahli saintis Korea ke Malaysia untuk mengkaji dan merasai cuaca di sini supaya mereka faham masalah dialami oleh wanita-wanita di Malaysia. Hebat, bukan?
Tetapi ini tidak bermaksud percaturan beliau lancar. Baru-baru ini produk kosmetik SimplySiti dikatakan mengunakan berus bulu babi dalam produknya. Menjawab spekulasi yang mampu menggagalkan perniagaan sekaligus mencemarkan imej baik yang dipelihara beliau, Dato’ Siti menafikan dakwaan tersebut dengan segera. Sejurus selepas itu, dalam masa beberapa hari sahaja, kesemua produk keluaran syarikat tersebut disahkan secara rasmi telah mendapat pengesahan halal daripada Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM) sebelum dipasarkan kepada umum. Alah bisa tegal biasa lah katakan kalau menghadapi dugaan ketika berniaga kan?
Dan seperti yang boleh diagak, jualan produk SimplySiti sangat memberansangkan walaupun baru satu bulan ia dilancarkan. Dato Siti lah katakan, personaliti yang hebat, kareer yang mantap, sudah tentu jualan pun mengkagumkan.
Rujukan
1.http://10usahawanberjaya.blogspot.com/2011/12/faiza-bawumi-sayed-ahmad.html
2.http://harizamrry.com/2007/11/01/usahawan-contoh-wanita-syairah-telur-asin/
3.http://books.google.com.my/books?id=HjY-JC6A-mcC&pg=PT19&lpg=PT19&dq=senarai+usahawan+wanita+di+malaysia&source=bl&ots=y7NC8UEsAg&sig=utUcBJ1i-IB6-5eAOlA-Ou6hD70&hl=en&sa=X&ei=2mu8T_GmN8XQrQfby6mfDQ&ved=0CHcQ6AEwCDgU#v=onepage&q&f=true
3.http://books.google.com.my/books?id=HjY-JC6A-mcC&pg=PT19&lpg=PT19&dq=senarai+usahawan+wanita+di+malaysia&source=bl&ots=y7NC8UEsAg&sig=utUcBJ1i-IB6-5eAOlA-Ou6hD70&hl=en&sa=X&ei=2mu8T_GmN8XQrQfby6mfDQ&ved=0CHcQ6AEwCDgU#v=onepage&q&f=true